Експеримент із впровадженням окремих смуг для громадського транспорту, який чиновники ЛМР провели під час коронавірусного карантину, – це була відверто невдала ідея. І ось чому.
Потрібно розуміти декілька фундаментальних речей — смуга для громадського транспорту, а точніше «смуга для руху маршрутних транспортних засобів» — це винятково крайній захід, щоб пришвидшити рух громадського транспорту. До нього вдаються тоді, коли всі інші заходи вичерпано. Ще один варіант — громадського транспорту у місті дуже багато і він курсує один за одним.
Чи були до «реформ» значні проблеми із рухом громадського транспорту на вулицях Липинського чи Стрийській? Таки ні. Громадський транспорт, як і приватний, потрапляв у «корок» тільки при наближенні до перехресть. І цю проблему виділені смуги аж ніяк не вирішили.
Або ж смуги для громадського транспорту на вулиці Пасічній. Вони не дають бажаного ефекту. Від Зеленої до Таджицької маємо на ній чотири смуги руху — по дві в кожному напрямку. По одній віддали для руху громадського транспорту. Але… Вже від Таджицької до Личаківської на Пасічній тільки дві смуги. У доповнення – не найкраща організація руху на перетині Пасічної і Личаківської. У результаті – затор. Автобус потраплятиме в нього незалежно від того, є смуга для громадського транспорту чи її нема.
Натомість затори не властиві для довгих прямих вулиць без перехресть. Тож передусім потрібно думати, як оптимізувати рух на перехресті вулиць, як підвищити їх пропускну здатність, а не марно малювати жовту розмітку.
Я підтримую виділені смуги – коли це системне рішення, коли автобуси зможуть їхати відокремлено від іншого транспорту практично по всьому маршруті, а не тільки на короткій ділянці. Позитивний приклад – швидкісний метробус у Стамбулі.
Метробус курсує по смузі весь шлях, окрім мосту через Босфор. Це здебільшого «гармошки», які їздять практично у режимі нон-стоп: одна від’їжджає від зупинки, інша до неї наближається. У результаті метробус перевозить майже стільки ж людей, як метро. Це і є добрий приклад ефективності відокремленої смуги для громадського транспорту.